Besök i Eklandskapet

Villervalla  Förskola

Villervalla blev tilldelat pengar ur stiftelsen Eklandskapet i Linköpings kommun för att göra ett studiebesök i Hjortkälla, Eklandskapet.

Vi åkte iväg från Föräldrakooperativet Villervalla med inhyrd buss. Det var 21 barn, 4 personal och 6 föräldrar. Solen sken och alla var spända på vad dagen skulle bringa. Vägen gick först till Sturefors och gården Syvinge som ligger vid Hjortkälla. På vägen dit guidade Anna (förälder) oss. Vi fick titta på stora ekar vid vägen. När vi kom till gården Styvinge blev vi mottagna av bonden Ingmar som berättade om gården och visade runt oss. Barnen fick hälsa på kalvar och lära sig att kalvarna behöver vänja sig vid ljuset innan de släpps ut i solen.

I hagen gick 12 kvigkalvar som var lika nyfikna på barnen som barnen var på dem.

Bonden Ingmar visade en gammal åker, en brunn, en gammal torpargrund och en massa trägärdesgårdar som han och flera andra byggt. Under en stor ek läste vi sagan ”det kittlar när löven kommer” av Anna Bengtsson. Boken handlar om en ek som är 300 år, ungefär så gammal som den eken vi satt under. I Hjortkälla grillade vi korv i solen.

Efter att ha tittat på kossor åkte vi ut i Hjortkälla.

Här tittade vi på en massa olika sorters blommor som gökärt, smörblomma, mandelblom, gullviva, violer och vi hade även turen att se kattfot som är väldigt sällsynt.

Barnen fick lära sig hur eklöven och ekollonen ser ut. Anna berättade att ekorren, nötskrikan, rådjur och vildsvin gillar att äta ekollon. Vi fick även titta på Ekoxen- Europas största skalbagge som finns i eklandskapet. Den lägger ett ägg i en gammal ek, ägget kläcks till en larv som lever i 3-5 år som larv i en murken ekrot. Sen blir larven en puppa och ut ur den kommer den stora insekten, den lever bara i 3 veckor som insekt och på den tiden ska den hinna lägga ägg.

På hemvägen tog vi vägen förbi Rosenkällasjön och tittade på fåglar, bl.a. svarthakedopping och en svan som ruvade. Här fikade vi innan vi nöjda och trötta åkte bussen hem igen till Villervalla.

Tack för en trevlig och lärorik dag!

Tillbaka till Villervallas hemsida