Bondgardsbesok

Besök till gården Styvinge i Sturefors

tisdag 9 maj 2017

Då vi under hösten -16 hade haft besök från Vretaskolan som hade intervjuat barnen om vad en bonde gör bestämde vi oss för att hälsa på en bondgård. Innan bondgårdsbesöket pratade vi om vad man gör på en bondgård och vilka djur som finns där. Vi skapade bondgårdsdjur av tallrikar, sjöng sånger om djuren och gjorde frågor att ta med till bonden. Vi åkte från Villervalla kl. 9.15 med buss som vi hade bokat. Det kom en stor buss och barnen tyckte att det var spännande att åka buss med sina kompisar. Väl på gården fick vi åka vagn efter traktor. Vi åkte runt på gården och tittade på korna och annat spännande. Sen fick vi en visning på gården där vi fick se hur det går till när korna mjölkas. Vi lärde oss att korna själva går till mjölkmaskinen när det är dags att mjölkas. Som belöning får korna kogodis. Vi fick också se när korna skuttade ut i solskenet. Korna var lika glada för att se oss som vi var för att se dom. Vi fick också hälsa på en liten kattunge. Denna tyckte barnen var jättesöt. ”Den längtar nog efter sin mamma” sa ett barn efter ett tag. Barnen fick också klättra upp i en stor traktor. Därefter fick vi grilla korv i bondens trädgård. Här gick åsnan och minigrisarna lösa och barnen fick klappa och kamma dom. Det fanns också hundar att hälsa på. En liten nyfödd kyckling och en hundvalp hälsade på en liten stund. Vi fick även hoppa på studsmattan, leka i lekparken, gunga på en gunga i ett träd och springa runt i den jättestora trädgården. Nöjda och glada åkte vi tillbaka till Villervalla. Vilken fantastisk dag!

Barnens frågor innan bondgårdsbesöket:

1. Hur mjölker man en ko och hur matar man en häst? undrar Ava

2. Hur gör man laktosfri mjölk? undrar Hana

3. Hur matar man en mus? undrar Vimse

4. Finns det katter på en bondgård? undrar Victor

5. Hur kör man en traktor? undrar Kieran

Barnen svarar efter besöket:

1. Man kramar på spenarna. Man kan ta hjälp av en robot

2. Man tar bort laktosen, men detta behöver vi undersöka närmre.

3. Med ost, man lägger osten på marken

4. Ja, vi såg att det fanns katter

5. Man kör traktorn med ratten och trycker med foten på pedalen. Den kan också köras vid hjälp av autopilot berättar Mikala.

VI åker till en bondgård för att se på djuren där, där träffar vi en ko som låter så här…MUUU!