Varje dag

Våra dagar

Vi börjar dagen (kl.9.00) med en samling för alla barnen i rörelserummet. Hur har barnen sina fasta platser och tanken är att vi alla på Villervalla ska kunna gemenskap. Efter morgonsången har vi upprop och räknar barnen som är på Villervalla. Vi pratar även om vilka barn som är hemma eller sjuka. Vi uppmärksammar barnen med kort på varje barn.

Samling

Före lunch har vi en kort samling med rim, ramsor, sång och musik. Ett eller två barn är dukvärd och hjälper en personal med dukning. När maten är klar knackar barnet/barnen på dörren och vi sjunger matsången tillsammans  Dukvärden berättar vilken mat det är och sedan för alla gå och sätta sig.

Sagostund

Efter lunch läser vi sagor vid borden.

Sagor, rim, ramsor och sånger stimulerar barnens språkutveckling och inspirerar barnen att ha roligt med språket.

Barnmassage

Två gånger per vecka har vi barnmassage. Genom massage ökar empatin mellan barnen. Något som gör att handgripliga konflikter minskar. Lugnet ökar, stresshormonnivån sjunker, mag- och tarmaktiviteten ökar- barnens aptit och näringsupptag förbättras och koncentrationen ökar